Written by: Blog

De beste spijkermat kopen

Het klinkt in eerste instantie niet heel fijn om op duizenden plastic puntjes te liggen. Maar als je last hebt van vastzittende spieren, stress, moeilijk kan ontspannen of onrustig slaapt, dan is een spijkermat (of acupunctuurmat) misschien wat voor jou!

Wil je graag weten welke spijkermat je het beste kan kopen? Of ben je gewoon benieuwd wat een spijkermat is en wat de voor- en nadelen zijn? Wij bespreken hier alles wat je moet weten over een spijkermat.

Hoe werkt een spijkermat?

Spijkermatten zien eruit als echte martelwerktuigen waar je vrijwillig op gaat liggen. Maar het unieke ontwerp van deze matten raken duizenden acupressuurpunten tegelijk. Dit zorgt voor een natuurlijke pijnverlichting en ontspanning. Acupunctuur is een oud Chinese therapie, waarvan is aangetoond dat het de pijn verlicht en voor je geestelijke gezondheid goed is.

Een spijkermat kan je voor je rug, voeten en nek gebruiken. Eigenlijk voor heel je lichaam. Dit kan je zelf ontdekken als je wat meer ervaring hebt. Het maakt verder niet uit of je een spijkermat gebruikt als je net wakker bent, in de middag of net voor het slapen gaan. Een spijkermat is voor elk moment geschikt. Zorg ervoor dat je na afloop voldoende water drinkt. Na een sessie worden namelijk ontzettend veel afvalstoffen afgevoerd.

Rug

Een spijkermat gebruiken voor je rug is een van de meest effectieve manieren. In je rug zitten namelijk ontzettend veel zenuwen die ons lichaam beïnvloeden. Leg je spijkermat op de vloer, bank of bed. Ik vind het persoonlijk fijner om op bed te liggen, zodat mijn rug iets meer kan inzakken en daardoor mijn gehele rug volledig in contact staat met de spijkermat. Dit is namelijk bij een vlakke ondergrond niet optimaal.

Ga vervolgens met je rug voorzicht op de mat liggen. Je kan jezelf ondersteunen door je handen naast de mat te plaatsen. Zorg ervoor dat je je gewicht gelijkmatig verdeelt en leg je hoofd op een kussentje. De eerste 10 – 15 minuten zal je rug een beetje onprettig aanvoelen, maar dit zal snel verdwijnen. Blijf rustig ademen en ontspan. Voor een optimaal effect kan je 15 – 30 minuten liggen. Langer kan ook.

De eerste paar keren zal het nog even wennen zijn. Je kan kiezen voor het dragen van een T-shirt. De spikes zullen daardoor iets minder hard aanvoelen. Je lichaam zal snel wennen, waardoor je alsnog met het blote lichaam op een spijkermat kan liggen. Luister te allen tijde goed naar je lichaam.

Voeten

Naast het liggen op je rug, is het ook gebruikelijk om je voeten te laten rusten op een spijkermat. Dit kun je doen nadat je heel de dag hebt gelopen of als je last hebt van vermoeide voeten. Het is erg simpel: leg je spijkermat op de vloer en pak een stoel, kruk of ga op de bank zitten. Laat voorzichtig je voeten rusten op de spijkermat. Je zal meteen diverse prikkelingen voelen. Bepaal zelf hoe hard je drukt. De doorbloeding zal gestimuleerd worden, waardoor de pijn en de vermoeidheid snel zal verminderen. Het staan op een spijkermat raden wij echter af. De druk wordt namelijk erg hoog en je hebt minder controle om je gewicht goed te verdelen.

Nek

Om een spijkermat helemaal af te maken heb je ook een spijkermatkussen speciaal voor je nek en schouders. Het is slechts een kleine toevoeging, maar zorgt wel voor een complete ervaring. Ik ben zelf eerst begonnen met alleen een spijkermat. Pas na een jaar heb ik toch maar een spijkermatkussen erbij gekocht. Sindsdien gebruik ik het elke keer bij mijn sessie. Het is een mooi extraatje wat voor mij een iets andere beleving geeft. Dit is voor iedereen natuurlijk anders. Je kunt een spijkermatkussen loskopen voor meestal 25 – 30 euro, maar je kunt ook beide tegelijk kopen. In dat geval kom je vaak voordeliger uit.

Spijkermat voordelen

Een spijkermat wordt echt voor veel klachten gebruikt. Op het internet lees je verschillende voordelen. Het klopt dat deze niet allemaal wetenschappelijk bevestigd zijn. Niemand kan dus zeggen dat een spijkermat 100 procent werkt voor jouw klachten. Er zijn echter wel heel veel gebruikers met positieve ervaringen. Uiteindelijk moet je – net als heel veel producten – het gewoon zelf ervaren en oordelen. Voor 35 – 50 euro heb je al een spijkermat. Dat is naar mijn mening het proberen waard.

Wil je graag weten wat de voordelen van een spijkermat zijn? Wij hebben verschillende artikelen bestudeerd, gebruikers gevraagd naar hun ervaringen en zelf diverse spijkermatten getest. Alle voordelen van een spijkermat hebben we gemakkelijk voor je opgesomd.

  • Zorgt voor een natuurlijke pijnverlichting.
  • Helpt tegen stress.
  • Produceert endorfine.
  • Verbetert de slaap.
  • Helpt tegen hoofdpijn.
  • Verbeterd de spijsvertering.
  • Helpt tegen spierpijn.
  • Verlaagt een hoge bloeddruk.
  • Helpt bij gewichtsbeheersing.
  • Verbetert de bloedsomloop.

Spijkermat nadelen

Je vraagt je waarschijnlijk af of er ook nadelen van een spijkermat zijn. Van gebruikers horen we weinig nadelen. De meesten geven aan dat het aan het begin erg wennen is. Zij ervaren de eerste paar keer geen comfortabel gevoel. Het lichaam raakt pas na een paar keer gewend aan de spikes. Hieronder hebben we alle nadelen van een spijkermat voor je opgesomd.

  • Minder comfortabel dan een massageapparaat.
  • Het eerste kwartiertje is het even doorbijten.

Top 3 spijkermatten om te kopen

Ben je benieuwd welke spijkermat je het beste kan kopen? Wij hebben onderzoek gedaan en ervaringen verzameld van gebruikers. Op het internet kom je vele merken tegen, zoals Flowee en BrellaVio. Maar het verschil tussen diverse matten is echt minimaal. Het enige waar je goed op moet letten, is het formaat van de spijkermat. Zorg ervoor dat je gehele bovenlichaam op de mat kan liggen. Je wil natuurlijk niet dat een spijkermat te kort is.

Verder is het handig om even te kijken naar het aantal spikes. Hoe meer drukpunten, hoe beter. Zelf heb ik al jaren een spijkermat van Flowee. De best beoordeelde spijkermatten vind je hieronder.

  1. Flowee
  2. Confibel
  3. BrellaVio
spijkermat met kussen

Ervaring met mijn spijkermat

Tot nu toe horen we alleen maar positieve reacties. Aan het begin weet je niet precies wat je kan verwachten. Het is voor de meesten even wennen. Het is totaal niet erg om een T-shirt aan te doen. Je lichaam moet natuurlijk wennen. Na een tijdje zal je het steeds minder voelen.

Ik gebruik zelf mijn Flowee-mat al jaren. Er was een periode van veel stress door werk. Vooral mijn bovenrug en nek hadden het zwaar te verduren. Toevallig gebruikte een collega van mij al een maandje een spijkermat. Voorheen kende ik een spijkermat alleen van shows op tv en vakanties. Zij had er ontzettend veel profijt van en zei dat ik het ook moest proberen. Na wat research dacht ik: why not. Soms moet je dingen gewoon doen.

Toen ik mijn spijkermat had gekocht, was ik natuurlijk erg benieuwd. De eerste keer lag ik met mijn T-shirt aan. Ik vond de spikes namelijk nog iets te hard. Na 5 minuten voelde ik lichte tintelingen in mijn rug. Dit was geen onprettig gevoel. Uiteindelijk heb ik er ongeveer 25 minuten op gelegen. Na afloop was mijn rug helemaal rood. Er was dus zeker sprake van een goede doorbloeding.

Na mijn sessie voelde ik me herboren. Ik was ontspannen en mijn hoofd was leeg. Achteraf wilde ik veel langer blijven liggen. Sindsdien gebruik mijn spijkermat elke keer als ik stress heb of tijd voor mezelf nodig heb. Even weer resetten. Zou het dan toch werken? Geen idee, voor mij heeft het in ieder geval een positief effect. Ik kan niet meer zonder!

Conclusie

Een spijkermat brengt ontzettend veel voordelen met zich mee. Heb je veel stress of last van je rug? Dan kan een spijkermat je wellicht daarbij helpen. Een goede spijkermat heb je al voor 35 – 50 euro en gaat jarenlang mee. Een goede investering dus. Ik ben erg tevreden over Flowee, maar kijk vooral zelf naar je wensen en behoeftes. Hieronder vind je een video met meer uitleg over de spijkermat van Flowee.

(Visited 63 times, 1 visits today)