Written by: Blog

De beste spijkermat kopen

Het klinkt in eerste instantie niet heel fijn om op duizenden plastic puntjes te liggen. Maar als je last hebt van vastzittende spieren, stress, moeilijk kan ontspannen of onrustig slaapt, dan is een spijkermat (of acupunctuurmat) misschien wat voor jou!

Wil je graag weten welke spijkermat het beste is? Of ben je gewoon benieuwd wat een spijkermat is en wat de voor- en nadelen zijn? Wij bespreken hier alles wat je moet weten over een spijkermat.

Heb je geen zin om heel het artikel te lezen en wil je meteen weten welke spijkermat je het beste kan kopen? Wij vinden de spijkermat van Flowee de beste! Lees hier meer over de Flowee-spijkermat.

Top 3 spijkermatten om te kopen

Ben je benieuwd welke spijkermat je het beste kan kopen? Wij hebben onderzoek gedaan en ervaringen verzameld van gebruikers. Op het internet kom je vele merken tegen, zoals Flowee en BrellaVio. Maar het verschil tussen diverse matten is echt minimaal. Het enige waar je goed op moet letten, is het formaat van de spijkermat. Zorg ervoor dat je gehele bovenlichaam op de mat kan liggen. Je wil natuurlijk niet dat een spijkermat te kort is.

Verder is het handig om even te kijken naar het aantal spikes. Hoe meer drukpunten, hoe beter. Zelf heb ik al jaren een spijkermat van Flowee. De best beoordeelde spijkermatten vind je hieronder.

  1. Beste spijkermat: Flowee
  2. Beste spijkermat met kussen: Confibel
  3. Meest toegankelijke spijkermat: BrellaVio

Hoe werkt een spijkermat?

Spijkermatten zien eruit als echte martelwerktuigen waar je vrijwillig op gaat liggen. Maar het unieke ontwerp van deze matten raken duizenden acupressuurpunten tegelijk. Dit zorgt voor een natuurlijke pijnverlichting en ontspanning. Acupunctuur is een oud Chinese therapie, waarvan is aangetoond dat het de pijn verlicht en voor je geestelijke gezondheid goed is.

Een spijkermat kan je voor je rug, voeten en nek gebruiken. Eigenlijk voor heel je lichaam. Dit kan je zelf ontdekken als je wat meer ervaring hebt. Het maakt verder niet uit of je een spijkermat gebruikt als je net wakker bent, in de middag of net voor het slapen. Een spijkermat is voor elk moment geschikt. Zorg ervoor dat je na afloop voldoende water drinkt. Na een sessie worden namelijk ontzettend veel afvalstoffen afgevoerd.

Rug

Een spijkermat gebruiken voor je rug is een van de meest effectieve manieren. In je rug zitten namelijk ontzettend veel zenuwen die ons lichaam beïnvloeden. Leg je spijkermat op de vloer, bank of bed. Ik vind het persoonlijk fijner om op bed te liggen, zodat mijn rug iets meer kan inzakken en daardoor mijn gehele rug volledig in contact staat met de spijkermat. Dit is namelijk bij een vlakke ondergrond niet helemaal het geval.

Ga vervolgens met je rug voorzicht op de mat liggen. Je kan jezelf ondersteunen door je handen naast de mat te plaatsen. Zorg ervoor dat je je gewicht gelijkmatig verdeelt en leg je hoofd op een kussentje.

De eerste 10 – 15 minuten zal je rug een beetje onprettig aanvoelen, maar dit zal snel verdwijnen. Blijf rustig ademen en ontspan. Voor een optimaal effect kan je het beste minimaal 15 – 30 minuten liggen. Langer kan ook.

De eerste paar keren zal het nog even wennen zijn. Je kan kiezen voor het dragen van een T-shirt. De spikes zullen daardoor iets minder hard aanvoelen.

Je lichaam zal snel wennen, waardoor je alsnog met het blote lichaam op een spijkermat kan liggen. Luister te allen tijde goed naar je lichaam.

Als klaar bent, verplaats je dan langzaam weer omhoog en blijf even 10 seconden zitten, voordat je opstaat. Zo kan je lichaam weer rustig opstarten.

Voeten

Naast het liggen op je rug, is het ook gebruikelijk om je voeten te laten rusten op een spijkermat. Dit kun je doen nadat je heel de dag hebt gelopen of als je last hebt van vermoeide voeten. Het is erg simpel: leg je spijkermat op de vloer en pak een stoel, kruk of ga op de bank zitten. Laat voorzichtig je voeten rusten op de spijkermat. Je zal meteen de prikkelingen voelen. Bepaal zelf hoe hard je drukt. De doorbloeding zal gestimuleerd worden, waardoor de pijn en de vermoeidheid snel zal verminderen. Het staan op een spijkermat raden wij echter af. De druk wordt namelijk erg hoog en je hebt minder controle om je gewicht goed te verdelen.

Nek

Om een spijkermat helemaal af te maken heb je ook een spijkermatkussen speciaal voor je nek en schouders. Het is slechts een kleine toevoeging, maar zorgt wel voor een complete ervaring. Ik ben zelf eerst begonnen met alleen een spijkermat. Pas na een jaar heb ik toch maar een spijkermatkussen erbij gekocht. Sindsdien gebruik ik het elke keer bij mijn sessie. Het is een mooi extraatje wat voor mij een iets andere beleving geeft. Dit is voor iedereen natuurlijk anders. Je kunt een spijkermatkussen loskopen voor meestal 25 – 30 euro, maar je kunt ook beide tegelijk kopen. In dat geval kom je voordeliger uit.

Spijkermat voordelen

Een spijkermat wordt echt voor veel klachten gebruikt. Op het internet lees je verschillende voordelen. Het klopt dat deze niet allemaal wetenschappelijk bevestigd zijn. Niemand kan dus zeggen dat een spijkermat 100 procent werkt voor jouw klachten. Er zijn echter wel heel veel gebruikers met positieve ervaringen. Uiteindelijk moet je – net als heel veel producten – het gewoon zelf ervaren en oordelen. Voor 35 – 50 euro heb je al een spijkermat. Dat is naar mijn mening het proberen waard.

Wil je graag weten wat de voordelen van een spijkermat zijn? Wij hebben verschillende artikelen bestudeerd, gebruikers gevraagd naar hun ervaringen en zelf diverse spijkermatten getest. Alle voordelen van een spijkermat hebben we gemakkelijk voor je opgesomd.

  • Zorgt voor een natuurlijke pijnverlichting.
  • Helpt tegen stress.
  • Produceert endorfine.
  • Verbetert de slaap.
  • Helpt tegen hoofdpijn.
  • Verbeterd de spijsvertering.
  • Helpt tegen spierpijn.
  • Verlaagt een hoge bloeddruk.
  • Helpt bij gewichtsbeheersing.
  • Verbetert de bloedsomloop.

Spijkermat nadelen

Je vraagt je waarschijnlijk af of er ook nadelen van een spijkermat zijn. Van gebruikers horen we weinig nadelen. De meesten geven aan dat het aan het begin erg wennen is. Zij ervaren de eerste paar keer een oncomfortabel gevoel. Het lichaam raakt pas na een paar keer gewend aan de spikes. Hieronder hebben we alle nadelen voor je opgesomd.

  • Minder comfortabel dan een massageapparaat.
  • De eerste 5 minuten is het even doorbijten.

Spijkermat van Flowee

De spijkermatten van Flowee zijn het beste beoordeeld. Ze zijn binnen een korte periode onwijs populair geworden. De mat is van stof, zodat je het gemakkelijk kan oprollen/opvouwen en opbergen. Het heeft een mooi design en de kwaliteit is uitstekend. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Het is tevens een bedrijf uit Nederland dat in 2011 is opgericht.

spijkermat van Flowee op de grond

Mijn spijkermat ervaring

Tot nu toe horen we alleen maar positieve reacties. Aan het begin weet je niet precies wat je kan verwachten. Het is voor de meesten even wennen. Het is totaal niet erg om een T-shirt aan te doen. Je lichaam moet natuurlijk wennen. Na een tijdje zal je het steeds minder voelen.

Ik gebruik zelf mijn Flowee-mat al jaren. Er was een periode van veel stress door werk. Vooral mijn bovenrug en nek hadden het zwaar te verduren. Toevallig gebruikte een collega van mij al een maandje een spijkermat. Voorheen kende ik een spijkermat alleen van shows op tv en vakanties. Mijn collega had er ontzettend veel profijt van en zei dat ik het ook moest proberen. Na wat research dacht ik: why not. Soms moet je dingen gewoon doen.

Toen ik mijn spijkermat had gekocht, was ik natuurlijk erg benieuwd. De eerste keer lag ik met mijn T-shirt aan. Ik vond de spikes namelijk nog iets te hard. Na 5 minuten voelde ik lichte tintelingen in mijn rug. Dit was geen onprettig gevoel. Uiteindelijk heb ik er ongeveer 25 minuten op gelegen. Na afloop was mijn rug helemaal rood. Er was dus zeker sprake van een goede doorbloeding.

Na mijn sessie voelde ik me herboren. Ik was ontspannen en mijn hoofd was leeg. Achteraf wilde ik veel langer blijven liggen. Sindsdien gebruik mijn spijkermat elke keer als ik stress heb of tijd voor mezelf nodig heb. Even weer resetten. Zou het dan toch werken? Geen idee, voor mij heeft het in ieder geval een positief effect. Ik kan niet meer zonder!

Veelgestelde vragen over spijkermatten

Hoe lang mag je op een spijkermat liggen?

Probeer minimaal 15 minuten op een spijkermat te liggen. Dit kan je uiteindelijk verhogen naar 45 minuten per keer.

Hoe vaak per dag kan je op een spijkermat liggen?

Voor een optimaal effect kan je het beste elke dag een half uurtje op en spijkermat liggen. Maar luister vooral naar je gevoel en behoefte.

Kan iedereen op een spijkermat liggen?

Iedereen kan op een spijkermat liggen. Kinderen dus ook. Als je echter een aandoening hebt of onder behandeling bent, raadpleeg dan eerst je arts. Ook bij twijfel raden wij aan voor gebruik contact op te nemen met je arts.

Is de druk van de spijkers aan te passen?

De druk van een spijkermat kun je aanpassen door een T-shirt te dragen, op een stuk stof of handdoek te liggen. Dit zorgt ervoor dat de spijkers minder hard aanvoelen.

Hoe moet je op spijkermat liggen?

De meeste mensen liggen met hun rug op een spijkermat. Heb je echter vermoeide benen of pijnlijke voeten, dan kan je ook je voeten op een spijkermat leggen.

Check het kopje ‘Hoe werkt een spijkermat?‘ voor meer informatie.

Kun je een spijkermat wassen?

De spijkermat kan zeker gewassen worden! Verwijder eerst de inhoud, zodat je alleen de buitenhoes met de hand kan wassen.

Zijn alle spijkermatten hetzelfde?

Nee, spijkermatten verschillen in grootte, materiaal en het aantal acupunctuur spikes. Ondanks de verschillen werken ze allemaal hetzelfde.

Doet het liggen op een spijkermat pijn?

Ja, het liggen op een spijkermat kan pijn doen de eerste keer. Nadat je een spijkermat vaker gebruikt, zul je steeds meer wennen aan het gevoel.

Kan je slapen op een spijkermat?

Nee, wij adviseren om niet op een spijkermat te slapen. Uit onderzoek blijkt echter wel dat je veel beter slaapt als je van te voren op een spijkermat ligt!

Hoeveel betaal je voor een goede spijkermat?

Tussen de 50 en 70 euro. Er zijn uiteraard gigantisch veel spijkermatten op de markt. Over het algemeen vind je de beste spijkermatten in de prijsklasse tussen de 50 en 70 euro.

Mijn conclusie over spijkermatten

Een spijkermat brengt ontzettend veel voordelen met zich mee. Heb je veel stress of last van je rug? Dan kan een spijkermat je wellicht daarbij helpen. Een goede spijkermat heb je al voor 50 – 70 euro en gaat jarenlang mee. Een goede investering dus. Ik ben erg tevreden over Flowee, maar kijk vooral zelf naar je wensen en behoeftes. Hieronder vind je een video met meer uitleg over de spijkermat van Flowee.